ELEKTRICKÁ KOLA.CZ

Cenově hodně zajímavé krosové elektrokolo se středovým motorem Bafang a 576Wh baterií, takhle by se dal ve zkratce charakterizovat testovaný Bend.

Semiintegrace je základ

Bez alespoň semiintegrované baterie si dnes prostě neškrtnete, doba si uhlazenější design a zakomponování baterie více do rámu prostě žádá.
Tady se to podařilo vyřešit jednoduše, shora napůl otevřenou spodní trubkou, do níž se baterie jednoduše nasadí ze strany, a díky tomu tak rám komfortně umístí i větší bidon naprosto s přehledem. Jelikož se baterie snaží nerušit design, ctí to i kabeláž a bovdeny, které vstupují do spodní trubky poměrně prostornými otvory s gumovým lemováním.
Spodní trubka tedy musí zvládnout naprosto vše, což se zdá být v kategorii elektrokol posledních generací jasným trendem a profilace nebo dvojité stěny těchto trubek tak nabízejí neustále nová řešení. Co ovšem na rámu zaujme kromě trubky spodní, je ta hlavová, protože svými 190 mm výšky rozhodně patří k nejdelším. Co se týče horní trubky, je směrem dozadu zužující se klasikou, ovšem pohled na sedlové vzpěry dokazuje, že tady se na materiálu naopak lehce přidalo, a jsou poměrně naddimenzované. To řetězové vzpěry jsou standardního průřezu a obojí dohromady pak spojují nápadně profilované patky se závity na nosič či blatníky a PM úchytem třmenu brzdy na vnitřní straně. Mimochodem, kolo je sériově bez blatníků a nosiče. Centrem rámu je pak šasi motoru, které je samostatným dílem, na nějž jsou všechny trubky navařené, přičemž bovden přehazovačky a hadice zadní brzdy neprochází skrz něj pod horní stranou, ale vnějškem po spodní straně. Osazení je s ohledem na cenu kola velice dobře zkombinované, takže devítirychlostní sada Alivio se doplňuje s brzdami Tektro, což chválíme, protože jejich kovové pístky netrpí při uživatelsky nešetrném zacházení a brzdění dlouhých sjezdů třeba jen zadní brzdou, teplotní deformací, jako tomu bývá u nejlevnějších brzd Shimano. Výkon brzd se přitom dávkuje hezky plynule, takže nezaskočí ani méně zkušeného jezdce. Výplety na nábojích Formula za celých dvanáct set kilometrů stačilo pouze jednou přecentrovat a přitáhnout, jinak perfektně drží, a totéž platí i pro vzorek plášťů, jenž je ideálním kompromisem na asfalt a polní cesty. Pochvalu pak zaslouží vzduchová přední vidlice, jelikož díky tomu není problém přizpůsobit její tvrdost širokému hmotnostnímu rozmezí. 

Hlavně komfort

Krosová kola leckdo nahradil devětadvacítkou, ale stále je zde početná skupina uživatelů převážně starší generace, kteří na užší pláště nedají dopustit, protože terén navštíví opravdu zřídka, a ten rozdíl ve valivém odporu na silnici prostě znát je. Bend má dostatečnou světlost zadní stavby, takže by klidně zvládl i širší obutí, než má v základu, ale není to rozhodně nutné. Jezdce bude rozmazlovat hodně vzpřímeným posedem, ten lze naladit delším stavitelným představcem. 

Ergonomické gripy, příjemně zahnutá řídítka nebo pohodlné sedlo, takhle by měl vypadat pohodlně střižený kros, takže chválíme. Zajímavý je další styčný bod s jezdcem, a to pedály, které se tvarem blíží platformám pro BMX. Kdo nehodlá přesedlat na espédéčka, má tady alespoň pořádnou oporu pro chodidlo, které se tudíž nebude tolik prohýbat jako na štíhlejší klasice.

Zapínáme displej tlačítkem v dosahu levé ruky a volíme jeden z pěti režimů asistence motoru. Ten se zobrazí číslovkou, přičemž displej ještě nabídne číselný údaj okamžité rychlosti doplněný barevnou křivkou půlkruhu, přičemž druhou polovinu tvoří křivka okamžitého výkonu motoru, rovněž doplněná číselným údajem. Dále jsou zobrazené standardní cyklistické funkce nebo dojezd v závislosti na kapacitě baterie a zvoleném režimu. Samozřejmě se zobrazuje kapacita baterie, kterou si lze v nastavení zvolit v různých veličinách, nicméně my jsme vsadili na procenta.

Zapínáme tedy pohon a po záběru do pedálů motor s jen minimální prodlevou na klikách s volnoběžkou zabírá s typicky bafangovským projevem. Je tišší, točivý moment dávkuje sílu plynule, a pokud máme nastaven nejvyšší stupeň asistence a lehčí převod, vystřelí kolo hezky dopředu. Na druhou stranu není díky solidlnímu „krouťáku“ problém rozjíždět se i na střední převody, motor má slušný zátah odspodu, a přitom zvládá i vyšší frekvenci šlapání. Kolo už od prvních metrů vykazuje perfektní tuhost rámu, kterou by nepokořil ani metrák a půl těžký jezdec.

Zadní stavba sice nedokáže zahladit hrubší povrch cesty, ale měkčí sedlo se to snaží částečně kompenzovat. Zato chod vidlice je vstřícný i menším nerovnostem a jezdce rovněž dokáže ušetřit těch větších. Ovladatelnost je pak i přes druhou největší velikost rámu poměrně slušná a kolo díky standardnímu hlavovému úhlu ochotně zatáčí, aniž by pak ve vyšších rychlostech trpělo nedostatkem stability, což zase
zaručuje rozvor a délka zadní stavby. Motor nízko v těžišti a pozice baterie nízko ve spodní trubce pak nemají snahu nějak negativně ovlivňovat stabilitu v náklonu při pomalém průjezdu zatáček, takže i v tomto směru je kolo uživatelsky příjemné.

Co se týče jízdního projevu pohonu, rozjezd je slušný i do ostřejšího stoupání, díky rychlému záběru, a naopak není tak ostrý přechod přes maximum 25 km/h, kde pohon končí. Rychlé roviny jsou velice příjemná záležitost a stoupání pak ještě příjemnější, tedy když jsme zvolili alespoň druhý stupeň asistence, který přece jen zabírá znatelněji než ten první, nejslabší. Díky silnější baterii jsme na druhý stupeň neměli problém zvládnout kolem devadesáti kilometrů v rovinatějším terénu na jedno nabití. My jsme se nechali motorem rozmazlovat, na pětku to bylo v mírně zvlněném terénu a pod podobnou hmotností zhruba 52 kilometrů. Displej přitom během stabilního tempa jen pomalu ubírá na procentech z baterie, aby třeba při rozjezdu nebo krátkém ostrém výjezdu zmizelo najednou procent víc. Nicméně dojezd se stále aktualizuje a vše jde plynule dolů až do okamžiku, kdy jsme byli zhruba na třetině kapacity, kde už je odečet skokovější. 

Celé toto elektrokolo za velice příjemnou cenu nabídne vše, co má kvalitní stroj se středovým pohonem mít, a díky kapacitě baterie ještě pár kilometrů navíc.

GALERIE